Wednesday, May 18, 2011

6 Bismillah Dan 40 Kaf Itu Hanya Rekaan

Soalan:

Assalamualaikum,

Yang Berbahagia Dr, semoga dipanjangkan umur dalam rahmat Allah selalu bersama keluarga.

Saya ingin bertanya tentang amalan Bismillah 5, 6,7, 9, 20; daripada mana sumbernya dan sejauhmana kita boleh beramal? Saya ada baca beberapa coretan komen blog2 yang menyatakan ia dianjurkan oleh Tuan Guru Dr. xx dan juga Dr.xx.

-Bagaimana pula dengan amalan Kaf 40.

Wassalam,
Puan Aida (Zunaidah Mohd Marzuki)

Jawapan:

Terima kasih Puan Aida kerana sudi bertanya. Begitulah sepatutnya apabila berhadapan dengan perkara yang kita tidak mengetahui. Al-Qur`an menyarankankita bertanya orang yang berkeahilian padanya. Maksudnya setiap bidang ada ahli dan ada pakarnya.  Isu agama tanyalah ahli agama, isu penyakit tanyalah pakar-pakar perubatan, isu ekonomi tanyalah pakar ekonomi. Sayangnya isu agama, ramai orang sedia menjawab, sekalipun tanpa ilmu dan keahlian padanya.

Soalan puan, sebenarnya sukar dijawab dalam laman web seumpama ini, saya hanya beri secara ringkas sahaja seperti berikut:

Pertama:  Puan tidak menyebutkan dalam soalan puan apakah bismillah 5, 6, 7, 9, 20 yang dimaksudkan. Saya terpaksa bertanya beberapa orang bomoh yang saya kenal, lalu mereka menceritakan saya dengan panjang lebar, jenis-jenis Bismillah, khasiat dan kaifiat mengamalkannya. Isu ini sebahagiannya bomoh dan sebahagian lagi agama. Bomoh yang membuat rekaan, ahli agama yang membuat keputusan hukum sama ada betul atau salah.  

Saya peturunkan di bawa ini satu jenis daripada puluhan Bimillah yang menjadi amalan masyarakat Islam hari ini, dengan terjemahan, cara membacanya, khasiat dan faedahnya sebagaimana dinyatakan bomoh yang saya bertanya padanya (Nama bomoh itu dirahsiakan atas permintaannya).

Bomoh itu memberitahu saya, bismillah 6 itu agaknya seperti berikut:


بِسْمِ اللهِ السَّمِيعِ البَصِيرِالَّذِي ليس كمثله شئ وَهُوَ بِكُلِّ شّئٍ عَلِيم بسم الله الخلاَّقِ العليم الذي ليس كمثله شئ وهو الفتًّاح العليم بسم الله الذي ليس كمثله شئ وهوالعَلِيمُ الخبير بسم الله الذي ليس كمثله وهوالعَلِيمُ القدير بسم الله العزيز الكريم الذي ليس كمثله شئ وهو العزيز الكريم بسم الله الغفور الرحيم الذي ليس كمثله شئ وهو الغفور الرحيم فالله خير حافظًا وَهُوَ أرحم الراحمين. وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

Khasiat ayat ini menurut guru bomoh ini ialah:

1: Penawar bisa seperti ular & kala jengking.
2: Penawar racun.
3: Menjadi selusuh kepada perempuan beranak.
4: Menghalang jin & syaitan.
5: Memelihara tanam tanaman daripada binatang-binatang.
6: Terpelihara daripada bahaya seteru dan musuh.

Kaifiat membaca

1: Membaca dengan satu nafas dgn hati yang khusyuk.
2: Ditiup di tangan atau ditempat yang sakit.
3: Sapukan di tempat yang sakit ataupun disapukan ke satu badan.
4: Kemudian iktikad seperti membuang sesuatu keluar dari badan pesakit.

Ulasan saya kepada khasiat dan kaifiat baca ini ialah:

1: Ayat-ayat itu tidak salah dibaca dengan betul kerana tiada unsur yang menyalahi akidah, sekalipun membaca ayat al-kursi jauh lebih baik, bahkan berlipat ganda pahala dan khasiatnya dari membaca bismillah 6,7,8,9, 10 hingga berapa lagi tak kiralah, tetapi saya tak faham mengapa ken abaca dengan satu nafas, sedangkan membaca ayat-ayat suci syaratnya kena dengan kaedah tajwid, tanpa syarat nasa 1,2,3 atau lebih.

Kedua:  Saya kerap menyatakan amalan kerohanian samalah dengan makanan yang kita ambil untuk tubuh badan kita, ada yang halal dimakan dan ada yang haram.  Demikian juga dengan amalan kerohanian, ada yang membawa kesesatan dan ada yang membawa kepada hidayat. Baca Bismillah 6  ini ada unsur yang boleh dipertikaikan kesahihannya kerana ada unsur-unsur akidah yang tidak ada hubungannya dengan agama.

Amalan bismillah yang begitu banyak jenisnya sampai lebih 20 jenis itu tidak bersumberkan al-Qur`an, Hadis mahupun ulama.  Jika puan menyebutkan beberapa nama ulama, lebih baik bartanyalah mereka sendiri kerna mereka itu masih hidup.  Saya yakin mereka tidak terlibat bismillah ini dan dengan khasiat dan kaifiat bacaannya.  Nama-nama yang puan sebutkan itu semuanya rakan-rakan dan kenalan baik saya belaka.

Saya tegaskan sakali lagi,  bacaan itu mungkin tidak salah jika dibaca dengan betul menuerut hukum tajwid dan makhrajnya, tetapi cara, kaifiyat dan khasiatnya adalah rekaan. Kesalahan membuat rekaan ini besar, samalah kesalahannya dengan mencipta wang palsu jika dibandingkan dengan bidang perbangkan dan kewangan. Membuat rekaan dalam perkara agama merosakkan agama, manakala mambuat wang palsu memusnahkan Negara. Puan di nasihatkan tidak beramal dengan bismillah ini.  Sebagai alternatifnya puan hendaklah membaca al-Qur`an, ayat-ayat al-kursi dan doa-doa mustajab yang disahkan sahih.  Puan perlu bertanya ulama yang lebih tahu tentang agama sebelum puan terjebak ke dalam amalan yang salah.

Ketiga:  Berkenaan bacaan 40 kaf , inipun sama juga dengan 6 Bismillah, ia adalah rekaan orang Arab. Saya tidak menafikan anehnya ungkapan 40 kaf dalam bentuk puisi ini, tetapi khasiat yang begitu rupa hanya rekaan semata-mata.  Puisi 40 kaf itu ialah:


كفاك ربك كم يكفيك واكفةً ..

كفكافها ككمين كان منك لكا 
تكرّ كرًّا ككرّ الكرّ في كبــــدٍ ..
تبكي مشكشكة كلكلكٍ لككا 
كفاك ما بي كفاف الكاف كربته ..
يا كوكبًا كان يحكي كوكب الفلكا



Lebih aneh lagi ialah 40 kaf itu direka dengan spontan bagi menyelamatkannya dari hukuman penjara, tetapi bila masuk ke alam melayu dijadikan jampi serapah, sedangkan perekanya membuat puisi untuk menyahut cabaran pihak berkuasa pada zamannya.  Kisahnya begini:

Diriwayatkan, seorang penya`ir telah dihukum penjara oleh pemerinyah dan setelah sekian lama dalam penjara, beliau memohon untuk dibebaskan, dengan syarat banduan ini mencipta puisi syair dalam tiga bait menggunakan  40 kaf.  Jika gagal, banduan ini akan dikekalkan dalam penjara seumur hidup, lalu penyar ini menyahut cabaran itu dan Berjaya lalu beliau dibebaskan.

كفاك ربك كم يكفيك واكفةً
                كفكافها ككمين كان منك لكا!
تكرّ كرًّا ككرّ الكرّ في كبــــدٍ..
                تبكي مشكشكة كلكلكٍ لككا!
 كفاك ما بي كفاف الكاف كربته ..
                يا كوكبًا كان يحكي كوكب الفلكا !

Dikatakan dalam puisi ini mengandungi 40  kaf, tetapi saya bilang tidak sampai 40, mungkin ada bait yang tertinggal.  Setakat ini tugas saya masih belum selesai ialah menterjemahan puisi,   menyatakan siapakah pencipta puisi dan bagaimana kisah selanjutnya banduan berkenaan.  Kita akan ceritakan dalam kesempatan yang lain jika ada peminat dan dengan izin Allah..

Sekian, diucapakan selamat berhari raya serta maaf lahir batin.

40 comments:

Eversite said...

Tah Pape Tah.. Balagak Je Lebehh

Saifuddin Aliah said...

salam...
itu bahasa suryani,,,
asal nabi khidir as...

Anonymous said...

Cukup 40 la. Bilang btol2

Anonymous said...

spupu sy tlh mngmal Bismillah 6
skrg die sdg mrcau dn seolah2 mnjd sprti org gila,, bgaimana ikhtiar yg blh kluarga sy ambl utk mnymbuhkn die smula..

Anonymous said...

ilmu ni takde salahnya,malangnya sy merasakan bahawa golongan wahbi mmg tidak percaya akan ilmu sebegini, sebagaimana mereka menganggap ilmu kebatinan menggunakan jin..walhal mereka sendiri belum belajar ilmu2 tersebut

Anonymous said...

assalamualaikum...
maafla..xsalah kn klu kita laen pndapat..stiap mnusia ada perspektifnya sndri..
"rmbut sma hitam ht lain2..
mmg benar,kita berpndukan Al-Quran dn sunnah..
tp jgn juga lupa kita ada rukun iman kn"..percaya pada kitab2 Allah?...
sblom kita nk bwt 1hukum,,pkir dlu baik2...
sblum Quran dturunkn sdh bnyk kitab yg Allah trunkn..
xsalah kita blajar suma tuh..
asalkn niat hnya untuk Allah..
jgn lupa ILMU ALLAH xterbatas...
wallahu'alam..

Anonymous said...

Setuju dgn ustaz, bismilah 6 ni x amal pun xpe.. Kerana ia dipetik sedikit demi sedikit lalu digabung.. Lebih elok baca ayat kursi sepenuhnya tanpa tokok tambah cuplikan dari ayat lain..

Hati manusia mudah tergoda dgn amalan yg memberi jaminan rezeki sedangkan Allah pemberi rezeki mutlak

myzianazain said...

setuju...

Anonymous said...

http://akrineseremban.blogspot.com/2012/07/kelebihan-bismillah-6.html

Anonymous said...

APA pin kita lbh dlu belajar album nk komen

Anonymous said...

Da temen saya yang mengamalkan bismillah 6
Sekarang dia sering ngomong sendiri,
Apa tanggapan yang sare amalan bismillah 6 ini...

mohd azmi said...

Salam,
Setiap amalan sebelum mengamalkannya, kita mestilah berguru, guru pula mestilah guru yang alim.
Kenalkan siapa diri anda, barulah anda kenal siapa Tuhan anda.

Anonymous said...

Pening2... Memandai2 ustz zaman skrg lbh pandai dari ustaz dulu2, ustaz sblm kita dulu agama apa yg dia faham?
Kita ni dtg dari siapa, bapa kita dtg dari siapa, atok kita dtg dari siapa

Anonymous said...

Assalam.Saya amalkn bismillah 6 sejak20 tahun lalu.ketika berumur 21 tahun.Alhamdulillah.Allah yg maha Agung

dong dong said...

201577dongdong
chanel handbags
abercrombie and fitch
football shoes
michael kors outlet
black timberland boots
michael kors
louboutin femme
jordan 11 gamma blue
michael kors
ed hardy clothing
burberry outlet
coach factory outlet online
michael kors outlet online
gucci handbags
abercrombie
ray ban glasses
coach outlet store online
true religion jeans
cheap jordans
michael kors outlet online
jordan 4
coach factory outlet
fitflop shoes
louis vuitton outlet
louis vuitton
tod's shoes
jordan 9
cheap toms
replica watches
oakley sunglasses
mont blanc
louis vuitton
fendi bags
abercrombie & fitch
louis vuitton outlet
nhl jerseys
cheap air max

Da Shuai Guo said...

4guowenhao0824
hollister uk
giuseppe zanotti
cheap snapbacks
kate spade handbags
links of london
rolex watches uk
rolex watches
hollister canada, http://www.hollistercanada.com
lacoste outlet
salomon running shoes
puma sneakers
los angeles clippers jerseys
the north face outlet
coach outlet
roshe run men
nfl jerseys
michael kors outlet
fitflop
babyliss pro
evening dresses
celine outlet online
ghd hair straighteners
swarovski crystal
coach factory outlet
air max 2015
nike roshe
tiffany and co
louis vuitton handbags
gucci
tiffany and co jewelry

Mu Lin said...

louis vuitton zippy wallet
gucci purses
birkin bag hermes
cheap michael kors purses
coach outlet store
gucci outlet online
burberry purses
chanel bags outlet
burberry wallets
burberry bags
burberry handbags
burberry tote
gucci bags
hermes birkin
cheap coach purses
cheap gucci belts
coach tote bags
chanel bags prices
chanel wallet on a chain
michael kors bags on sale
michael kors cluthch
gucci clutch
hermes handbags
chanel clutch bag
longchamp bags
coach handbags sale
louis vuitton shoulder bag
gucci handbags
mcm purses
gucci bag
coach outlet store online
louis vuitton travel bag
louis vuitton watllets
coach crossbody
coach purse outlet

风骚达哥 said...

20151015 junda
Wholesale Authentic Designer Handbags
michael kors outlet
coach factory outlet
Hollister uk
Buy Kobe Shoes Online Discount
Louis Vuitton Bags Outlet Store
cheap toms shoes
ugg boots
louis vuitton outlet
michael kors uk
Louis Vuitton Handbags Discount Off
Cheap Jordans For Sale Wholesale
New Louis Vuitton Handbags Outlet
ray ban sunglasses uk
michael kors outlet online
Jordan 8 Bugs Bunny
Coach Factory Outlet Stores 70% off
louis vuitton
ugg boots
Michael Kors Outlet Deals Online
abercrombie
celine
ugg boots outlet
Jordan 6 Rings Powder Blue
Coach Factory Outlet Online Sale
Michael Kors Outlet Real Handbags Online
Oakley Vault Outlet Store Online
Christian Louis Vuitton Red Bottoms
ugg boots
coach outlet store online

小方 said...

fangyanting20151030
oakley sunglasses
louis vuitton outlet
true religion outlet
nike huarache
kobe bryant shoes
herve leger outlet
michael kors factory outlet
cheap uggs
cheap ugg boots
ugg boots
nobis outlet
ugg australia
tory burch outlet
coach outlet canada
the north face clearance
michael kors handbags
chanel outlet
ralph lauren uk
pandora jewelry
parajumpers coats
ray ban sunglasses
ugg outlet
oakley sunglasses wholesale
winter coats
coach outlet
christian louboutin
cheap nfl jerseys
lacoste polo shirts
barbour coats
cheap mlb jerseys

Pnane Weg said...

girls north face jackets
coach factory outlet
coach
Coach Purse Outlet Online 80% Off
timberland
Ugg Sale
kate spade handbags
nike wholesale
fitflops clearance
nike high heels outlet online
coach factory outlet online
celine bag
clarks
michael kors outlet
coach
cheap michael kors handbags
retro 11
coach
salvatore ferragamo
Uggs Sale
converse
coach factory outlet
nike factory outlet
fitflop shoes
fitflop shoes sale
ghd hair
mont blanc pen
christian louboutin shoes
nike nfl jerseys 2015
hermes outlet
jordan
burberry scarf sale
North Face Sale
oakley sunglasses outlet
jordan 11 concord
ralph lauren
fendi sale
abercrombie and fitch outlet store
uggs outlet
North Face Clearance
michael kors outlet store
under armour shoes
North Face Jackets
cheap coach handbags
reebok outlet
reebok shoes outlet
coach shoes for women
qwe12.21

John said...

coach factory outlet
air max 95
louis vuitton handbags
michael kors outlet
the north face outlet
coach outlet online
coach outlet store online
uggs clearance
ugg australia
ugg boots on sale
ralph lauren uk
swarovski jewelry
north face uk
coach outlet
christian louboutin
louis vuitton outlet online
abercrombie outlet
ugg outlet
vans shoes
uggs on sale
celine handbags
nike air max
oakley sunglasses
coach factory outlet
michael kors outlet
coach outlet store online
louis vuitton backpack
nike air huarache
jordans
nike air force 1
prada outlet
oakley sunglasses
michael kors handbags
20151221yuanyuan

Anonymous said...

sape yg digelarkan ustad yang bodoh ni?? aku harap tlg buang title ust tu dulu ye. jgn nak malukan ust² yg lain. psl² mangkok² wahabi ni lah habis tercemar semua ust ahlul sunnah wal jamaah. semuanya sesat semua bidaah.
dorg je yg betul. so zaman tok nenek kita yg amalkan amalan kira bodoh la ye. pada pembaca sekalian nak tahu dgn amalan hikmah cari lah ustad yg belajar tentang hikmah bukan dgn ust yg tolak amalan hikmah. insyaallah ada jawapan. bayangkan bismillah 6 dgn kaf 40 dah berzaman org amalkan. la ni boleh dia kata si banduan yg cipta nauzubillah.

Zhenhong Bao said...

links of london
calvin klein underwear
michael kors outlet
asics,asics israel,asics shoes,asics running shoes,asics israel,asics gel,asics running,asics gel nimbus,asics gel kayano
mlb jerseys
juicy couture outlet
fitflops clearance
cheap nba jerseys
nfl jerseys
mcm outlet
true religion outlet uk
ralph lauren outlet
christian louboutin outlet
adidas outlet
kobe shoes
michael kors handbags
cheap football shirts
cheap jordans
lebron shoes
michael kors outlet online
michael kors uk outlet
pandora outlet
mulberry outlet,mulberry handbags outlet
michael kors outlet
mulberry sale
soccer jerseys wholesale
cheap soccer jerseys
michael kors outlet
nike air max
mbt shoes
nike air force 1
2016415zhenhong

Mili said...

salam...
tak sangka amalan yang saya amalkan sejak tahun 87 dulu kini popular...tersebar di internet

percayalah... Amalan Bismillah 6 ini bagus ..

saya akui ..akan hikmahnya

dan akan anda rasakan sendiri...

tapi haruslah juga kita sedar ...tahu ..akan kemungkinan pantang dan larangnya.... kerana.... DARI SEGI MAKSUD... bismillah 6 ini saja KITA DAH TAHU...
UCAPAN ATAU AMALAN INI .... sebelum ianya kita tasbih.. dijadikan Zat ditelan kedalam tubuh... untuk kita bawa.... berjalan

Fikirkanlah.

Mili said...
This comment has been removed by the author.
Mili said...
This comment has been removed by the author.
chenlina said...

cheap oakley sunglasses
air jordan pas cher
burberry outlet
michael kors handbags
coach outlet
christian louboutin shoes
ray ban sunglasses
true religion jeans
coach outlet store online
ray ban sunglasses outlet
christian louboutin chaussures
cheap oakley sunglasses
pandora jewelry
ray ban wayfarer
polo ralph lauren
rolex watches
coach factory outlet
ed hardy clothing
louis vuitton handbags
beats headphones wireless
ralph lauren uk
michael kors outlet
longchamp handbags
giuseppe zanotti sandals
replica watches
louis vuitton
coach outlet
hermes handbags
louis vuitton
louis vuitton handbags
louis vuitton outlet
ugg boots sale
cheap ray ban sunglasses
michael kors outlet
gucci outlet
tory burch sale
ugg boots
jordan concords
toms shoes
louis vuitton outlet
chenlina20160810

raybanoutlet001 said...

yeezy boost 350 white
adidas nmd
nike free
nike huarache
adidas nmd runner
michael kors handbags
pandora charms
michael kors handbags
jordan shoes
cheap nike shoes

Unknown said...

Atak nenek kita tk bodoh, cuma pemikiran mereka terbatas melihatkan kepada apa yg mereka ade dahulu, bismillah 6 dan kaf 40 ini suatu perkara yg kurang difahami oleh masyarkat kini. Bagi saya, alangkah baiknya sekiranya kita sendiri berbalik pada jalan Allah, tujuan kita hidup adalah mengagungkan Allah. Tidak kiralah amalan apa yg kamu lakukan, jika Allah redha dengan apa yg kamu buat, in sha Allah kamu ditempatkan dengan org beriman. Jika kamu rasa dengan mengamalkan kaf40 dan bismillah 6 ini dpt ditempatkan dengan org beriman, kamu buatlah. Jika benar ianya dicipta oleh banduan, maka kamu rugilah. Kalau ianya memang ada kena mengena dengan benda ghaib, saya nak tanya, kamu bergantung pada Allah atau bukan. Harap saya dapat membidas semua perkara yang bercanggah. Kita perlu berbalik pada Allah.

Anonymous said...

Maaf ini bertanya, kenapa kita nak lakukan perkara baik pun, kena ada pantang larang yer? Adakah ianya berkenaan dengan kuasa ghaib?

姚嘉 said...

birkenstocks
saics running shoes
versace
nike store
ghd hair straighteners
michael kors handbags
nike air huarache
cheap nba jerseys
nike outlet store
jimmy choo

raybanoutlet001 said...

cheap rolex watches
nike huaraches
cheap jordan shoes
tiffany and co outlet
cheap jordans online
hogan outlet online
basketball shoes
oakley vault
tiffany and co
skechers outlet

dada24 Xu said...

canada goose jackets
canada goose jackets uk
ugg australia
polo ralph lauren outlet
ralph lauren uk
moncler uk
ugg boots clearance
ugg boots sale
cheap ugg boots
canada goose jackets
zhi20161202

Scorpio Bintang said...

Bismillah.. Sebenarnya amalan bismillah 6 amat bagus kita jadikan amalan.. Ia sebagai Perisai diri dari gangguan2 apa pun. Sebab tu ada cerita orang yg mengamalkan bismillah 6 sampai kena rasuk,tandanya jin/sihir dalam badan kepanasan... Dan banyak lagi khasiatnya. Dan izin Allah swt.

Emjay Mr emjay said...

Wahabi jugalah yang kena...macam cerita hantu laa...hantu jg yg dipersalahkan...ikut quran dan sunnah bro

Emjay Mr emjay said...

Terpulang kepada diri sendiri samada nak amalkannya atau tidak...bagi saya lebih baik baca alquran dan zikir2 yang warid drp nabi saw.

raybanoutlet001 said...

tiffany jewelry
nike roshe run
longchamp online shop
nike huarache
tiffany and co outlet
adidas yeezy boost
links of london
skechers go walk
adidas stan smith

Meiqing Xu said...

cveland cavaliers jerseys
chaussure louboutin
louis vuitton
longchamp handbags
longchamp handbags
james shoes
coach factory outlet
adidas yeezy
coach factory outlet
sanantonios purs jerseys
20170323caiyan

raybanoutlet001 said...

pandora charms
toms outlet
ghd flat iron
nba jerseys
air jordan uk
denver broncos jerseys
nike blazer low
oakley sunglasses
ray ban sunglasses
49ers jersey

caiyan said...

san francisco 49ers jerseys
true religion outlet
louboutin shoes
cheap jordans free shipping
ed hardy
abercrombie kids
louboutin chaussures
coach handbags
hollister clothing store
kate spade handbags
0508shizhong