. Untuk mendapat komen dari penulus sila sertakan nama penuh dan alamat. Pastikan anda meletakkan nama penulis dan penerbit asal artikel bersama URL berkaitan. Sebarang penerbitan bertujuan kommersial hendaklah mendapat kebenaran bertulis daripada penulis.Sila email sebarang kemusyikilan anda:alhayy@yahoo.com - Jika hendak mendapatkan maklum balas dari punulis setiap soalan hendaklah mengandungi sekrang kurangnya nama penuh. TERKINI: Pendidikan Sex dan Surah Annur - Ayat 1 Klik sini Pengenalan Annur - Ayat 1 Klik siniSambungan atau dalam google hanya taip Dr Hayei

Monday, October 18, 2010

                               Surah al-Ikhlas (Ketulusan)
Bilangan (112) Madaniyyah (4) Ayat

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang

Pentafsiran Ayat (1-4)


ُقلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ * وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ *
Terjemahan


[112: 1] Katakanlah (wahai Muhammad) Allah itu Maha Esa.
[112: 2] Allah itu selama-lamanya menjadi tumpuan segala hajt

[112: 3] Tidak beranak dan tidak diperanakkan

[112: 4] Dan tidak ada sesuatu yang setanding dengan-Nya

Nama yang paling popular bagi surah ini ialah al-Ikhlas ertinya suci dan  bersih kerana membersihkan akidah seseorang dari kotoran syirik yang sangat berbahaya kepada iman. Dinamakan juga al-Tauhid kerana menggariskan princip-prinsip asas bagi akidah tauhid. Kedua-dua nama ini sangat sesuai kerana akidah tauhid yang bersih membawa seseorang kepada keselamatan dan kesejahteraan di Akhirat.

 Sebab Nuzul Surah

Qatadah, al-Dahhak dan Muqatil meriwayatkan:  “Sekumpulan Yahudi berkata kepada Nabi saw,  berikan ulasan terperici kepada kami tentang Tuhan kamu kerana di dalam Taurat ada menyebutkan sifat-sifatnya.  Beritahu kepada kami dari apa bahan tuhan itu, sama ada dari jenis emas, perak atau tembaga dan sama ada Dia makan atau tidak dan daripada siapa dan kepada siapakah dunia ini akan diwariskan?, lalu surah ini diturunkan[944].

Allah Yang Maha Esa

Surah al-Ikhlas yang mengandungi 4 ayat ini menegaskan bahawa Allah hanya Ahad, tiada sekutu bagi-Nya.  Ahad pada zat-Nya, Ahad pada sifat-Nya dan Ahad pada af`al-Nya. Oleh itu tiada zat yang menyerupai zat Allah dan tiada sifat yang menyerupai sifat-Nya.

(112:1) Sejarah pertarungan di antara golongan yang menatuhidkan Allah dan kaum yang mempersekutukan-Nya begitu jauh.  Kita perolehi sejarah itu daripada al-Quran yang mengisahkan perjuangan anbiya`, siddiqin dan salihin, mereka mengajar dan menyeru kaum mereka dengan gigih supaya mengakui bahawa Allah Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya.
 
 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ *
[112: 1] Katakanlah (wahai Muhammad) Allah itu Maha Esa.
Meskipun perkataan Ahad diambil daripada perkataan Wahid ertinya satu, tetapi maknanya lebih mendalam bagi menunjukkan keesaan Allah.   Ahad ertinya Esa, tiada tandingan dan tiada sekutu bagi-Nya,  tiada anggota dan tiada juzuk-juzuk bagi zata-Nya, tiada pada kenyataan, tiada pada fikiran dan tiada pada khayalan. Ahad di sini tidak bermakna satu dalam dua, tidak juga bermakna kesatuan, bahkan  keesaan-Nya mutlak atau maknanya esa tanpa bilangan dan esa tanpa tandingan dan tidak bermungkinan menerima sekutu bagi-Nya biar dalam apa bentuk dan tafsiran sekalipun.

Perkataan wahid ertinya satu. Perkataan ini boleh dijadikan bilangan dan boleh dipecah kepada juzuk-juzuk kecil seperti ½, 2/3, ¾ dan sebagainya, sebagaimana ia juga boleh ditambah satu, dua dan seterusnya. Adapun perkataan Ahad yang menjadi sifat Allah tidak boleh ditambah bilangan ke atasnya dan tidak boleh dipecahkan kepada juzuk-juzuk yang lebih kecil sebagaimana wahid. Sebagai contoh, kita boleh ungkapkan misalnya فلان لا يُقَاوِمُهُ وَاحِدٌ  maksudnya orang itu tidak boleh ditentang satu orang.  Ungkapan ini membawa kemungkinan  boleh ditentang oleh dua orang atau lebih. Jika diungkapkan  فُلانٌ لاََ يُقَاوِمُهُ  أَحَدٌ, maksudnya orang itu tidak boleh ditentang sesiapa pun, tanpa mengira bilangan.  Inilah maksud Ahad dalam ayat di atas dan  perbezaannya dengan wahid[945].

Wujud Allah Thuna`i Bukan Wahdawi  

Terjemahan harfiyah Wahdat al-Wujud ertinya “Persamaan “Kewujudan”, kata lawannya ialah Thuna`iyyah al-Wujud atau “Perbezaan Kewujudan”. Maksud persamaan kewujudan ialah kewujudan Allah dan kewujudan makhluk hanya satu dan tidak boleh dipisahkan atau dengan kata lain wujud Khaliq itulah juga wujud Makhluq.  Maksud “Perbezaan Kewujudan” pula ialah  wujud Allah berbeza dengan wujud makhluk, wujud Allah sifatnya qadim dan azali, sedangkan wujud makhluk ialah wujud haadith (baru) yang didahului `adam (tiada).  Oleh itu, wujud Allah adalah wujud thuina`i bukan wujud wahdawi

Justeru wujud Allah Thuna`i, bukan wahdawi,  akidah Islam menolak fahaman wahdat al-wujud kerana akidah ini syirik dan bertentangan mazhab Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah. Fahaman ini dita`rifkan:

هِىَ مَذْهَبٌ فَلْسَفِيٌ صُوفِيٌ يُوَحِّدُ بَيْنَ اللهِ وَ الْعَالَمِ وَ لاَ يُقِرُّ إلاَّ بِوُجُودٍ وَاحِدٍ هُوَ اللهُ وَ كُلُّ مَا عَدَاهُ أعْرَاضٌ وَ تَعَيُّنَاتٌ لَهُ [946]

Terjemahan: Satu aliran mazah Falasafah kaum sufi yang menyatukan di antara kewujudan Allah dan kewujudan alam sesta, ia mengakui hanya saatu wujud sahaja, lain-lain wujud hanya sifat dan penentuan bagi-Nya (Allah)

Dita`rifkan juga: 

وَحْدَةُ الْوُجُودِ مَذْهَبٌ  فَلْسَفِيٌ لاَ دِينِيٌ يَقُوْلُ بِأنَّ اللهَ وَالطَّبِيْعَةَ  حَقِيْقَةٌٌ وَاحِدَةٌ، وَأنَّ اللهَ هُوَ الوُجُودُ الْحَقُّ، وَيَعْتَبِرُونَهُ – تَعَالَى اللهُ عَمَّا يَقُولُوْنَ عُلُوًاً كَبِيرًاً – صُورَةَ هَذَا الْعَالَمِ الْمَخْلُوقِ، أَمَّا مَجْمُوعُ الْمَظَاهِرِ الْمَادِّيَّةِ فَهِيَ تُعْلِنُ عَنْ وُجُودِ اللهِ دُوْنَ أنْ يَكُونَ لَهَا وُجُودٌ قَائِمٌ بِذَاتِهِ[947].

Terjemahan: Wahdat al-Wujud ialah sebuah mazhab falsafah bukan agama, ia berpendapat Allah dan alam semesta hanya satu hakikat dan wujud Allah ialah wujud yang sebenar, mereka juga menganggap rupa Allah ialah alam  yang diciptakan ini.  Adapun benda-benda yangt kelihatan zahir ini ialah pentanda yang memberitahu  wujudnya Allah, sedangkan benda-benda ini tidak wujnud dengan sendirinya.

  Dua ta`rif ini dengan jelas menyatakan, di dalam alam ini tiada wujud melainkan wujud Allah sahaja. Wujud makhluk adalah sebahagian daripada wujud Allah.   Makhuluk yang kelihatan wujud di alam ini pada hakikatnya  wujud Tuhan, Dia menzahirkan zat-Nya dengan berbaga-bagai rupa, termasuklah  rupa saya, rupa anda dan rupa semua,  Dia menzahirkan dengan rupa-rupa bumi, langit, matahari, bulan, bintang, jin, syaitan, haiwan dan unggas[948]. (Maha Suci Allah dari apa yang diucap orang yang melampau akidahnya).

Mazhab ini ditolah oleh kebanyakan ulama, kecuali sebahagian sebahagian orang yang bergelar sufi kerana akidah ini tidak wujud dalam Islam dan tiada dalil yang boleh dipegang sebagai, ia dikatakan wujud dalam agama Hindu dan ajaran-ajaran menyelewing. 

Wahdat al-Wujud dalam Tafsir Zilal

Sesetengah pihak keliru dengan tafsiran  Sayyid Qutb tentang ahadiyyat al-wujud di dalam surah al-Iklhlas yang dianggap menjurus kepada ajaran wahdat al-wujud dan sekali gus membuka sedikit ruang untuk disalah faham sesetengan kumpulan salafi anti Asya`irah atau metakallimin mutakhir ini, lalu mereka mempertikaikan akidah Sayyid Qutub kononnya beliau berpegang kepada akidah yang m,enyeleweng ini.

Di dalam tafsir al-Zilal, sekurang-kurangnya di dua tempat Sayyid Qutb difahamkan sangat tertarik dengan ajaran ini. Dipeturunkan di sini petikan teks Tafsir al-Zilal dan terjemahannya untuk tatapan pembaca:

            Pertama, di dalam  S. al-Hadid: Ayat 3, Sayyid menulis:

" .. الأوَّلُ وَالآخِرُ مُسْتَغْرِقًا كُلَّ حَقِيْقَةِ الزَّمَانِ، وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ مُسْتَغْرِقًا كُلَّ حَقِيقَةِ المْكَاَنِ . وَهُمَا مُطْلَقَتَانِ وَيُلْفِتُ الْقَلْبَ الْبَشَرِي فَلاَ يَجِدُ كَيْنُونَةً لِشَيءٍ إلاَّ لِلّهِ . وَهَذِهِ كُلُّ مُقَوِّمَاتِ الْكَيْنُونَةِ ثَابِتَةٌ لَهُ دُونَ سِوَاهُ حَتَّى وُجُودُ هَذَا الْقَلْبِ ذَاتِه لاَ يَتَحَقَّقُ إلاَّ مُسْتَمِدًا مِنْ وُجُودِ اللهِ . فَهَذَا الْوُجُودُ الإلَهِي هُوَ الْوُجُودُ الحْقَِيقِي الَّذِي يَسْتَمِدُّ مِنْهُ كُلُّ شَئٍ وُجُودُه وَهَذِهِ الحْقَيِقَةُ هِيَ الحْقَيِقَـةُ الأُولَى الَّتِي يَسْتَمِدُّ مِنْهَا كُلُّ شَئٍ حَقَِيقَتَـهُ".

Terjemahan:  “Dialah Yang Maha Awal, tiada sesuatu sebelumnya dan Dialah yang Maha Akhir.  Dialah Yang Maha zahir dan Maha Batin meliputi seluruh hakikat tempat.  Kedua-duanya bersifat mutlak belaka. Apabila hati manusia melihat maka dia tidak akan mendapati satu kewujudan yang hakiki bagi segala sesuatu melainkan kewujudan Allah.

“Seluruh asas kewujudan hakiki hanya thabit bagi Allah sahaja dan tidak thabit kepada yang lain dari-Nya, sehingga kewujudan hati manusia ini sendiri tidak mungkin wujud melainkan di ambil dari kewujudan Allah. 

“Tegasnya kewujudan Allah merupakan kewujudan hakiki dan dari kewujudan-Nya segala sesuatu yang lain mengambil kewujudannya masing-masing. Hakikat kewujudan Allah merupakan hakikat yang pertama dan dari hakikat yang pertama inilah segala sesuatu mengambil hakikatnya masing-masing”

            Kedua, di dalam Surah al-Ikhlas: Ayat 3, Sayyid menjelaskan:

إنَّهَا أَحَدِيَّةُ الْوُجُودِ فَلَيسَ هُنَاكَ حَقِيقَةٌ إلاَّ حَقِيقَتُهُ، وَلَيسَ هُنَاكَ وُجُودٌ حَقِيقِيٌ إلاّ وُجُودُهٌ وَكُلُّ مَوجُودٍ آخَرَ فَإِنَّمًا يَسْتَمِدُّ وُجُودُهُ مِنْ  ذَلِكَ الْوُجُودِ الْحَقِيقِيّ، وَيَسْتَمِدُّ حَقِيقَتَهُ مِنْ تِلْكَ الْحَقِيْقَةِ الذَّاتِيَّـةِ...  وَمَتَى اسْتَقَرَّ هَذَا التَّصَوُّرُ الَّذِي لا يُرَى فِي الْوُجُودِ إلاَّ حَقِيقَةُ اللهِ،  فَسَتَصْحَبُهُ رُؤْيَةُ هَذِهِ الحْقَيِقَةِ فِي كُلُِ وُجُودٍ آخَرَ انبَثَقَ عَنْهَا - وَهَذِهِ دَرَجَةٌ يَرَى فِيهَا الْقَلْبُ يَدَ اللهِ فِيْ كُلِّ شَيءٍ يَرَاهُ. وَوَرَائَهَا الدَّرَجَةُ الَّتِي لاَ يَرَى فِيهَا شَيئًا فِي الْكَونِ إلاَّ اللهُ . لِأنَّهُ لاَ حَقِيْقَةَ هُنَاكَ يَرَاهَا إلاَّ حَقِيْقَةُ اللهِ [949].

Terjemahan: “Itulah keesaan wujud Allah, di sana tiada hakikat melainkan hakikat Allah, tiada kewujudan hakiki melainkan kewujudan Allah.  Segala maujud yang lain adalah mengambil kewujudan mereka dari kewujudan Allah yang hakiki dan mengambil hakikat mereka dari hakikat Allah yang sejati.

“Apabila mantapnya kepercayaan yang tidak melihat di alam ini melainkan hakikat Allah sahaja, maka dia akan melihat hakikat ini pada segala kejadian yang lain yang lahir dari hakikat itu.  Di tahap inilah hati seseorang akan melihat tangan Allah menguasai segala sesuatu yang dilihatnya dan pada tahap yang lebih tinggi dari tahap ini dia tidak nampak sesuatu di alam buana ini melainkan hanya Allah kerana di sana tiada hakikat yang lain yang dilihatnya melainkan hanya hakikat Allah”.

Antara tafsiran Sayyid yang meragukan ialah seperti dalam petikaan-petikan berikt:

(a) “ .. kewujudan hati manusia ini sendiri tidak mungkin wujud melainkan di ambil dari kewujudan Allah”

(b) “Tegasnya kewujudan Allah merupakan kewujudan hakiki dan dari kewujudan-Nya segala sesuatu yang lain mengambil kewujudannya masing-masing”

(c)“Segala maujud yang lain adalah mengambil kewujudan mereka dari kewujudan Allah yang hakiki dan mengambil hakikat mereka dari hakikat Allah yang sejati”.

 (d) “Di tahap inilah hati seseorang akan melihat tangan Allah menguasai segala sesuatu yang dilihatnya dan pada tahap yang lebih tinggi dari tahap ini dia tidak nampak sesuatu di alam buana ini melainkan hanya Allah”

            Beberap petikan ini merupakan bukti yang paling jelas dan kuat bagi sesetengah pihak yang membuat tuduhan terhadap Sayyid bahawa beliau teremasuk kumpulan pengamal wahdat al-wujud yang begitu kontroversi itu.

            Beberapa  pandangan terhadap Sayyid dalam isu ini; ada yang mencadangkan tafsir ini wajar di bakar supaya tidak terlepas ke tangan orang awam, mereka menghukum Sayyid supaya dihukum sekali lagi setelah mati di tali gantung[950], ada yang menafikan sekeras-kerasnya Sayyid pernah bepegang kepada ajaran itu, sambil menunjukkan keterangan daripada beberapa buah buku selain al-Zilal[951].

            Tafsir ini lebih tenang untuk bersama dengan pemikir-pemikir yang mengambil sikap sederhana terehadap Sayyid dengan alasan-alasan:

            Pertama:  Terdapat percanggahan dalam tulisan Sayyid  Qutb tentang wahdat al-wujud. Keterangan beliau dalam tafsir al-Zilal menolak fahaman ini  tatkala mentafsirkan surah al-Baqarah, ayat 115 seperti dalam petikan:

وَالنَّظَرِيَّةُ الإِسْلاَمِيَّةُ:أنَّ الخْلَْقَ غَيْرُ الخْاَلِقِ . وَأنَّ الخْاَلِقَ لِيسَ كَمٍثْلِهِ شَيءٌ . . وَمْنْ هُنَا تَنْتَفِي مِنَ التَّصَوُّرِ الإِسْلاَمِيِّ فِكْرَةُ:"وَحْدَةِ الْوُجُودِ" عَلَى مَا يَفْهَمُهُ غَيْرُ الْمُسْلِمِ مِنْ هَذَا الاِصْطِلاَحِ - أَيْ بِمَعْنَى أنَّ الْوُجُودَ وَخَالِقَهُ وَحْدَةٌ وَاحِدَةٌ
           
Terjemahan: Pandangan Islam ialah makhluk itu berlainan dari khalik dan tiada suatu pun yang serupa dan standing dengan khaliq dan dari sinilah tersingkirnya dari kefahaman Islam gagasan wahdat al-wujud  mengikut pengertian yang difahamkan orang yang bukan Islam dari istilah itu, iaitu dengan pengertian bahawa dan Penciptanya adalah satu kesatuan yang sama.

Kedua: Sayyid Qutub seorang manusia, dia bukan malaikat, tulisan beliau ada yang benar dan ada yang batil, tetapi kebenarannya lebih banyak dan jauh lebih banyak berbandng kebatilan, tiada siapa yang ma`sum selain para Anbiya` dan mursalin.

(112: 2)           Di antara dalil keesaan Allah ialah semua makhluk tertumpu kepada-Nya bagi menyempurnakan hajat.

اللَّهُ الصَّمَدُ *

[112: 2] Allah itu selama-lamanya menjadi tumpuan segala hajat.

Banyak pengertian   الصَّمَدْdari segi bahasa, namun semuanya merujuk kepada mengagungkan Allah dan memuji-muji-Nya kerana Dialah Tuhan yang dituju kepada-Nya untuk menyempurnakan hajat. Allah itulah Tuhan yang sebenar tiada Tuhan selainNya.  Dia adalah tunggal dalam ketuhanannya dan semua yang lain adalah hamba-Nya.  Dialah sahaja yang mampu menyahut seruan hamba-Nya yang mempunyai hajat dan Dialah jua yang yang memutuskan segala perkara,  tanpa izin-Nya tiada perkara dan tiada siapa yang boleh memutuskan. Firman Allah:

أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ[952]
Terejemahan:  “Ingatlah bahawa Dialah Yang menerajui urusan penciptaan dan pentadbiran alam buana. Maha Berkatlah Allah yang memelihara Semesta Alam”

(112:3)                Kita sedia mengetahui bahawa pencipta langit dan bumi bukannya langit dan bumi, makhluk dan khalik adalah dua perkara yang berlainan, maka dengan itu kita juga mengetahui bahawa Allah tidak beranak dan tidak diperanakkan.

لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ *

[112: 3] Tidak beranak dan tidak diperanakkan

Seseorang anak yang dilahirkan akan berlaku kekurangan padanya dan pastinya memerlukan tambahan bagi menyempurnakan kekurangannya. Maha Suci Allah daripada tambahan untuk menyempurnakan zata-Nya.  Allah tidak beranak dan tidak diperanakkan, tidak ada bagi-Nya bapa dan tidak ada bagi-Nya anak-anak sebagaimana makhluk ciptaan-Nya.

(112: 4)           Setelah kita mengetahui bahawa Allah tidak beranak dan tidak diperanakkan, kepada-Nya makhluk menumpukan hajat untuk disempurnakan, maka dengan kefahaman ini lenyaplah satu kemusykilan yang menhalang untuk mengenal Allah, iaitu halangan ada tandingan yang menyerupain-Nya.

وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ*

[112: 4] Dan tidak ada sesuatu yang setanding dengan-Nya
 
Jika anda ingin mengenal Allah, hendaklah terlebih dahulu membuang segala ukuran yang biasa dipakai dalam mengukur makhluk, seperti tempat, masa, ukuran besar dan kecil, hendaklah dibuang terlebih dahulu pemikiran lihat dan dengar kepada alam ghaib yang tidak mampu disaksi mata, telinga dan sentuhan.  Oleh itu, jangan lagi bertanya di mana, bagaimana dan apa?  Ini kerana Allah yang menciptakan di mana, Dia juga yang menciptakan bagaimana dan Dia juga yang menciptakan apa dia?. Maha Suci Allah daripada sebarang tandingan, meskipun akal tidak mampu berfikir pada zat-Nya.  Inilah maksud kata-kata Abu Bak al-Siddiq ra.

الْعَجْزُ عَنِ الإِدْرَاكِ إدْرَاكٌ

Terjemahan:  Kelemahan untuk memahami itulah kefahamannya.

Pengajaran dan Saranan

1:         Surah al-Ikhlas ini menyatakan Allah swt. Maha Esa pada zat-Nya, sifat-Nya dan hakikat-Nya,  Maha Suci daripada segala susunan dan Maha Suci daripada sebarang kepelbagain.

2:         Suarh ini menolak fahaman Yahudi yang mendakwa `Uzair anak Tuhan dan menolak fahaman Nasara terhadap al-Masih `Isa dan kepercayaan kaum musyrikin terhadap malaikat sebagai anak perempuan Tuhan.

3:         Surah ini juga menolak fahaman dua Tuhan oleh penganut agama yang mendakwa Allah itu Tuhan kebaikan dan ada satu lagi Tuhan kejahatan yang menentang Allah, iaitu Tuhan yang menyebarka kerosakamn di bumi.

4:         Allah tidak beranak dan tidak diperanakkan kerana anak merupakan kewujudan tambahan dan juga menolak adanya isteri dan ibu bapa.


[944] Tafsir al-Tabari, 12/741. Tafsir al-Qurtubi, 20/246. Tafsir al-Durr al-Manthur, 6/411. Asbab al-Nuzul, ms. 510.
[945] Sila rujuk “Antara monotisme dan Tauhid Islam”  Tafsir Pedoman Muttaqin, 6/1022.
[946] al-Mawsu`ah al-`Arabiyyah al-Muyassarah, 2/1945.
[947] Al-Juhani, Mani` bin Hammad, Dr.  Al-Mawsu`ah al-Muyassarah fi al-Adyan wa al-Madhahib wa al-Ahzab al-Mu`asirah, , al-Nadwah al-`lamiyyah, 2/783.
[948] Lihat contoh wahdat al-wujud dalam shair yang dimadah ibn `Arabi dalam Tafsir Pedoman Muttaqin,  6/1027.
[949] Fi Zilal al-Quran, 6/4002-4003
[950]Lihat artikel bertajuk أحرِقُوا ظِلاَلَ الْقُرْآن oleh Abd al-Salam al-Basiyuni. islamweb.net (27/7/2010 Selasa).
[951] Polemik tentang aqidah Sayyid Qutb, sila ikuti Artikel  سيد قطب والقول بوحدة الوجود  3azam.110mb.com (27/7/2010) dan lain-lain.
[952]al-A`raf: 54.
Surah al-Ikhlas (Ketulusan)
Bilangan (112) Madaniyyah (4) Ayat
 


MUKADIMAH

Nama Surah


Nama surah ini ialah al-Ikhlas (ketulusan) kerana membicarakan ketulusan tauhid kepada Allah dan suci daripada sebarang kekurangan.  Dinamakan juga surah al-Tafrid (menunggalkan), al-Tajrid (mentuluskan), al-Tauhid (mengesakan), al-Najat (menyelamatkan), al-Asas (asas) dan al-Wilayah (wali).

            Imam al-Razi  menyebutkan lebih dari 20 nama bagi surah ini, al-Fayruzabadi membilangnya hingga 21 nama[1].

Zaman Nuzul

Mufassirin tidak sependapat pada menentukan kelompok surah ini sama ada Makkiyyah atau Madaniyyah. Jumhur berpendapat Turunya di Makkah. Qatadah, al-Dahhak, al-Suddi, Abu al-`Aliyah dan lain-lain berpendapat, nuzulnya di Madinah.  Kedua-dua qawl ini dihubungkan dengan Ibn `Abbas[2]. Beberapa riwayat membayangkan turunnya di Madinah, namum keterangan dalam surah ini tentang prinsip tauhid dengan jelas menunjukkan turtunnya di Makkah.

            Ada pandangan menyatakan turunnya berulang kali, namun Imam al-Suyuti lebih cenderung kepada sekali turun sahaja di Madinah[3], tetapi qaul yang lebih sahih ialah turunnya di Makkah.  

Munasabat Surah

Ayat-ayat dalam surah al-Masad terdahulu mengisahkan permusuhan Abu Lahab dan isterinya terhadap Nabi saw dan sekali gus memusuhi ajaran tauhid yang disampaikan oleh Nabi saw.  Sikap permusuhan ini menjanjikan Abu Lahab dan istrinya Ummu Jamil dengan balasan yang buruk di dunia dan akhirat.

Ayat-ayat dalam surah al-Ikhlas ini memperkatakan akidah tauhid dan penyucian Allah daripada sebarang sekutu yang juga jalan penyelamat daripada bala pada hari akhirat.  Abu Lahab dan isterinya Umm Jamil sepatutnya mengikuti jalan ini supaya laluannya selamat dan diredai Allah.

Tema dan Ikhtisar Surah


Tema surah ini ialah “Allah Yang Maha Esa”

Allah swt Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya.  Tauhid adalah inti ajaran Islam, segala sifat kesempurnaan hanya wajar disifatkan kepada  Allah Pencipta langit dan bumi, Dia tidak beranak dan tidak diperanakkan.

Namun ada agama yang mendakwa Tuhan itu tiga dalam satu, namun pemikiran itu masih boleh ditolak dengan mudah.  Jika Tuhan itu tiga sepert yang dikatakan,  nescaya musnahlah alam ini akibat berlaku perebutan kuasa di antara tuhan-tuhan yang mentadbirkan alam ini.

Penganut-penganut agama selain Islam bebas menganut apa jua agama. Islam tidak memaksa orang lain mengikuti agama dan akidah ini kerana Allah tidak memaksa manusia menerima sesuatu yang tidak disukainya.  Kita yakin bahawa tuhan tidak mungkin dipalang sebagaimana kepercayaan kaum Nasara.  Jika tuhan anak itu pernah dipalang, maka sebenarnya dia bukan Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya.

Sekumpulan Yahudi pernah datang kepada Nabi saw lalu meminta supaya Nabi  menjelaskan sifat dan jenis Tuhan kepada mereka, sama ada daripada emas, tembaga atau perak dan sama ada makan atau tidak dan daripada siapa jika dia mewarisi alam ini.  Lalu surah ini diturunkan.[4]

Fadilat Surah

Banyak hadis yang menunjukkan kelebihan surah al-Ikhlas.  Dikemukakan di sini beberapa riwayat yang berkenaan kelebihannya:

1:         Abu Sa`id al-Khudri ra melaporkan:
 ‏أَنَّهُ سَمِعَ رَجُلًا يَقْرَأُ ‏ ‏قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ‏ ‏يُرَدِّدُهَا فَلَمَّا أَصْبَحَ غَدَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏فَذَكَرَ ذَلِكَ لَهُ وَكَأَنَّ الرَّجُلَ يَتَقَالُّهَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ ‏ ‏إِنَّهَا لَتَعْدِلُ ثُلُثَ الْقُرْآنِ[5]

Terjemahan: Beliau mendengar seorang lelaki mengulang-ulang baca surah al-Ikhlas ini, setelah tiba waktu pagi, beliau pergi bertemu Nabi s.a.w. lalu menceritakan keadaan itu kepadanya.  Lelaki itu memandang kecil kepadanya.  Lalu Nabi s.a.w. bersabda:  Demi diriku pada tangannya:  Sesungguhnya surah itu menyamai satu pertiga al-Qur`an.

2:         Hadis riwayat Abu Ayyub ra  katanya:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏أَيَعْجِزُ أَحَدُكُمْ أَنْ يَقْرَأَ فِي لَيْلَةٍ ثُلُثَ الْقُرْآنِ مَنْ قَرَأَ ‏ ‏اللَّهُ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ ‏ ‏فَقَدْ قَرَأَ ثُلُثَ الْقُرْآنِ[6]

Terjemahan:  “Sabda Nabi s.a.w.:  Tidak mampukah kamu membaca pada setiap malam satu pertiga al-Qur`an.  Sesiapa membaca: Allah al-Wahid al-Samad, maka sesungguhnya dia telah membaca”

 


[1] Lihat al-Tafsir al-Kabir, 32/357. Tafsir al-Tahrir wa al-Tanwir, 30/610.
[2] Tafsir al-Tahrir wa al-Tanwir, 30/611.  
[3] Al-Itqan fi Ulum al-Qur`an, 1/42.
[4] Al-Wahidi, Asbab al-Nuzul, hal. 262.
[5] Muwatta` Malik, al-Nida` li al-Salah, Ma Jaa fi Qul Hua Allah Ahad, hadith (434). Tirmidhi, Fada`il al-Qur`an: Ma ja foi Surat al-Ikhlas, hadith (2824). Daripada Abu Sa`id al-Khudri.
[6] Sunan al-Tirmidhi, Fada`il al-Quran: Ma Jaa fi Surat al-Ikhlas, hadith  (2821) daripada Abu Ayyub al-Ansari..
Surah al-Nasr  (Pertolongan)


Bilangan (110) Madaniyyah (3) Ayat

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang
Tafsiran Ayat  (1-3)

إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا *




Terjemahan

[110: 1] Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan (membebaskan Makkah).

[110: 2] Dan engkau lihat manusia masuk ke dalam agama Allah sepuak demi sepuak.

[110: 3] Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah keampunan-Nya. Sesungguhnya Dia Maha Penerima taubat hamba-Nya.

Pembebasan Makkah

Surah ini dikatakan turun selepas perjanjian damai Hudaybiah dan dua tahun sebelum pembukaan Makkah dan ada pandangan mengatakan nuzulnya selepas pembukaan Makkah atau 70 hari sebelum kewafatan Rasulullah saw.

Mengikut draf perjanjian damai Hudaybiah yang dimeterai pada bulan Syawal, tahun ke 6 Hijarah. Antaranya, memeterai persetujuan setiap orang bebas menetukan kesetiaannya, sama ada untuk bersama kaum Muslimin atau Quraisy.  Berdasarkan perjanjian ini Qabilah Bani Khuza`ah memilih kesetiaan mereka kepada Islam, sedangkan Qabilah Bani Bakr memilih kesetiaan kepada kaum Quraisy. Di antara dua Qabilah ini masih ada dendam-dendam lama yang sedang membara.

Melihat kerpada bilangan umat Islam yang semakin bertambah, kaum Quraisy berasa tidak senang hati, lalu mereka membantu Bani Bakr dengan senjata dan ketenteraan  untuk menyerang Bani Khuza`ah yang memberi kesetiaan mereka kepada Rasulullah saw dan umat Islam, maka berlakulah serangan mengejut pada waktu malam dan membunuh beberapa orang dari Qabilah Khuzu`ah.  Di tengah-tengah kejadian itu, `Amru bin Salim bergegas ke Madinah untuk menyampaikan berita terkini kepada Nabi saw tentang pencabulan kaum Quraisy dan sekutu-sekutunya terhadap perjanjian damai Hudaibiyah.

Rasulullah mengirim surat kepada Musyrikin Makkah mengajukan tiga cadangan  iaitu sama ada mereka membayar sejumlah harta sebagai diyat atau ganti rugi kepada waris Bani Khuza`ah yang telah dibunuh,  atau perjanjian setia antara mereka dengan Bani Bakar ditamatkan, atau perjanjian Hudaibiyah dianggap tidak berkuat kuasa lagi.

Kaum Quraisy menolak semua cadangan itu, sebaliknya memilih untuk berperang menentang tentera Islam. Rasulullah bersama-sama 10,000 orang tentera Islam keluar menuju ke Makkah. Nabi saw melatik  Abu Zarr al-Ghifari sebagai Nabi saw di Madinah kerana mengususkan hal ehwal umat Islam. Dalam perjalanan, Nabi dan tentera Muslimin bermalam di Marr al-Zahran, Rasulullah mengarahkan tentera Islam supaya mendirikan khemah dan menyalakan unggun api dengan banyak untuk menggerunkan musyrikin Quraisy. Setibanya Nabi di al-Juhfah, baginda bertemu bapa saudaranya al-Abbas bersama keluarganya dalam perjalanan hijrah ke Madinah, lalu baginda mewakilkan  al-Abbas menemui Abu Sufyan yang mewakili kaum Quraysh untuk berunding kekecuhan yang berlaku di antara Qabilah Bani Bakr dan Bani Khuza`ah dan seterusnya   menyambung perjanjian damai Hudaybiyah yang telah dibatalkan. Al-Abbas membawa mesej itu lalu menasihati Abu Sufyan dan seterusnya membawa beliau  bertemu Nabi saw. Nabi berkarta kepadanya: Bedebah engkau wahai Abu Sufyan, belum tibakah waktunya kepada  engkau untuk beriman bahawa tiada tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah dan bahawa Muhammad pesuruh Allah.  Berkata al-Abbas:  Bedebah engkau, Wahai Abu Sufyan, terimalah Islam, lalu Abu Sufayan memeluk Islam dan mengucap dua kalimah syahadah.  Sebagai tanda penghormatan kepadanya, Nabi bersabda:

مَنْ دَخَلَ دَارَ أبِي سُفْيَانَ فَهُوَ آمِنٌ.

Terjemahan:  “Sesiapa masuk (berlindung) di rumah Abu Sufyan maka dia selamat”


Pada 20 Ramadan, tahun ke 8 Hijrah Rasulullah memerintahkan 10,000 tentera Muslimin supaya berpecah kepada empat kumpulan dan memasuki Makkah melalui empat penjuru. Mereka juga diminta supaya tidak melakukan kekerasan atau pembunuhan kecuali apabila terpaksa. Namun, pertempuran hanya berlaku di selatan Makkah dan mengorbankan dua orang tentera Islam dan tiga belas orang kaum Musyrikin Quraisy.
Setelah memasuki Makkah, Rasulullah melakukan tawaf, mengucup Hajar al-Aswad dan memusnahkan 360 berhala yang terdapat di sekeliling Kaabah. Baginda meminta kunci dari Uthman ibn Talhah untuk membuka pintu Ka`bah dan menyuruh Bilal mengumandang azan kemudian menyerahkan kembali kunci kepadanya. Baginda mencuci dinding Kaabah dengan air zam-zam. Selain itu, baginda memaafkan penduduk Makkah yang pernah menentang Islam, sambil membaca firman Allah:

جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا[923]


Terjemahan: “Kebenaran telah datang, kebatilan telah hilang.  Sersungguhnya kebatilan sememangnya hilang”.
Dan firman-Nya:


قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَمَا يُبْدِئُ الْبَاطِلُ وَمَا يُعِيد [924]ُ


Terjemahan: “Katakanlah: Kebenaran telah datang dan kebatilan tidak akan bertapak dan tidak akan berulang”


Pada hari kedua, baginda menyampaikan ucapan al-Fath (Kemenangan). Antara kandungannya:

إِنَّ هَذَا الْبَلَدَ حَرَّمَهُ اللهُ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَاْلأَرْضِ. فَهُوَ حَرَامٌ بِحُرْمَةِ اللهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. وَإِنَّهُ لَمْ يَحِلَّ الْقِتَالُ فِيْهِ ِلأَحَدٍ قَبْلِي. وَلَمْ يَحِلَّ لِي إِلاَّ سَاعَةً مِنْ نَهَارٍ. فَهُوَ حَرَامٌ بِحُرْمَةِ اللهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. لاَ يُعْضَدُ شَوْكُهُ. وَلاَ يُنَفََّرُ صَيْدُهُ. وَلاَ يُلْتَقَطُ إِلاَّ مَنْ عَرَّفَهَا. وَلاَ يُخْتَلَي خَلاَهاَ : فَقَالَ الْعَبَّاسُ: يَا رَسُوْلَ اللهِ ! إِلاَّ اْلإِذْخِرَ. فَإِنَّهُ لِقَيْنِهِمْ وَلِبُيُوْتِهِمْ. فَقَالَ :إِلاَّ اْلإِذْخِرَ[925]



Terjemahan: Sesungguhnya negeri ini telah diharamkan Allah sejak Dia menciptakan langit dan bumi, maka Dia menjadikannya haram karena pengharaman Allah sampai hari Qiamat. Sesungguhnya tidak pernah dihalalkan berperang di negeri ini untuk sesiapa pun sebelumku dan tidak dihalalkan bagiku kecuali selama beberapa saat saja pada waktu siang hari karena ia adalah tanah haram dengan pengharaman Allah sampai hari Qiamat. Pohonnya yang berduri tidak boleh dipotong, haiwan buruannya tidak boleh ditangkap dan barang-barang hilang tidak boleh dipungut kecuali bagi orang yang mengumumkannya dan rumputnya juga tidak boleh dipotong. Al-Abbas berkata: Kecuali rumput izkhir karena ia perlu bagi tukang-tukang besi dan rumah-rumah mereka. Rasulullah saw bersabda: Ya, kecuali rumput izkhir.

Setelah Makkah berjaya dibebaskan, kaum Ansar menaruh bimbang terhadap keselamatan Nabi saw dalam tempoh  keberadaannya di Makkah, Nabi bersabda kepada mereka:

هَاجَرْتُ إِلَى اللَّهِ وَإِلَيْكُمْ ، الْمَحْيَا مَحْيَاكُمْ وَالْمَمَاتُ مَمَاتُكُمْ [926]

Terjemahan:  “Aku berhijrah kerana Allah dan kerana kamu.! (Sesungguhnya) hidup ini hidupnya kamu, mati ini matinya kamu”

Selepa pembukaan Makkah Nabi saw berada di Makkah selama 19 hari untuk meletakkan petanda-petanda Islam di bumi itu, membimbing orang ramai kepada hidayat Allah dan menghapuska berhala, di samping menerima kunjungan orang ramai lelaki dan perempuan untuk menyatakan taat setia mereka kepada Nabi saw.




Fajar Kemenangan Menyinsing

(110:1) Kini sistem politik, ekonomi dan kezaliman semuanya lenyap, tempatnya diambil alih oleh keadilan Islam dan sistem  hidup yang berteraskan kasih sayang,  setelah sekian lama menderita di bawah tekanan kaum Quraisy yang zalim. 

إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ

 [110: 1] Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan (membebaskan Makkah).

Antara nama surah ini ialah surah al-Fath (pembukaan negeri) kerana mengandungi isyarat kepada pembukaan negeri Makkah yang pada waktu ini belum tetapi akan berlaku.

Perkataan اذَا  dalam bahasa Arab membawa erti  ‘apabila’, ia menunjukkan sesuatu kejadian akan berlaku pada masa hadapan. Dalam konteks surah ini,  pembukaan Makkah belum berlaku kerana Makkah belum di buka. Menurut pandangan ini, berita pembukaan Mabelum kejadian itu berlaku adalah satu berita ghaib dan mu`jizat Nabi saw yang menunjukkan kebenaran kenabiannya[927].

Sebahagian ulama berpendapat, dimaksudkan dengan al-Fath ialah pembukaan Makkah. Surah ini diturunkan setelah selesainya pembukaan itu.  Tafsiran ini sesuai dengan pendapat yang menyatakan surah al-Nasr yang terakhir diturunkan dengan lengkap, iaitu pada tahun kesepuluh Hijrah. Riwayat menyatakan Nabi saw hidup selama 70 hari selepas nuzulnya. Pendapat ini sesuai dengan salah satu daripada nama surah, iaitu al-Tawdi`, ertinya selamat tinggal. Al-Razi mentarjihkan pendapat ini[928]. Pertolongan yang dimaksudkan ialah kemenangan dalam  pertempuran dengan kaum Quraisy atau pertolongan Allah ketika  menentang kuasa-kuasa kafir.  

Sehubungan surah ini sebuah hadis Rasulullah saw riwayat Ibn Abbas katanya:

لَمَّا نَزَلَتْ ‏ ‏إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ‏ ‏عَلِمَ النَّبِيُّ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏أَنْ قَدْ ‏‏ نُعِيَتْ ‏ ‏إِلَيْهِ نَفْسُهُ[929]


Terjemahan:  Sebaik sahaja turun ayat (terjemahan:)  Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan.  Rasulullah saw. pun faham bahawa dia diberitahu ajalnya hampir tiba.

Rasulullah saw memahami kerana surah ini berbicara sekitar  nasr`llah (pertolongan Allah), al-Fath (kemenangan menakluk  Makkah) dan kedatangan manusia beramaia-ramai memeluk Islam.  Tiga tahap pertama yang merupakan ni`mat Allah yang sangat besar telah menjadi kenyataan.  Tinggal lagi tahap empat, iaitu bersyukur dan memuji-muji Allah. Memandang kepada tahap ke empat ini tahap akhir, Rasulullah saw memahami ajalnya hampir berakhir, iaitu stelah selesainya tahap empat. Ini sesuai dengan  salah satu nama surah ini iaitu al-Tawdi` (mengucap selamat tinggal).

Dalam sejarah Islam pembukaan negari baru banyak berlaku, tetapi pembukaan dengan spesipikasi yang disebutkan di dalam surah al-Nasr ini tidak berlaku kercuali pembukaan Makkah, terutama bagi orang Arab yang mempercayai Nabi saw tidak mampu menyerang Kaabah kecuali jika dia berada di pihak yang benar.  Kalau pun serangan dilakukan, nescaya tuhan penjaga Kaabah sendiri akan bertindak sebagaimana dia pernah bertindak terhadap Abrahah dan tentera-tenteranya yang cuba menyerang Kaabah sebelum ini.  Justeru apabila Nabi berjaya menawan Kaabah dengan aman, orang Arab berduyun-duyun memeluk Islam.

            Berkata Muqatil: Setelah surah ini diturunkan, Nabi saw membaca di hadapan para sahabat, termasuk Abu Bakr, Umar dan Sa`d ibn Abu Waqqas, mereka sangat bergembira dengan berita kemenangan yang bakal berlaku ini, tetapi al-Abbas menangis. Nabi saw bertanya:  Mengapa Pak Cik menangis,  jawabnya:

  أظُنُّ أنّهُ قَدْ نُعِيَتْ إلَيْكَ نَفْسُك يَارَسُولَ اللّهِ


Terjemahan:  “Aku berpendapat, kamu telah diberitahu tentang kematianmu wahai Rasulullah”.


Rasulullah saw bersabda:
اِنَّهُ لَكَمَا تَقُولُ[930]


Terjemahan: “Memang  sebagaimana yang kamu katakan”


Keterangan zahir surah memihak kepada kebanyakan sahabat yang bergembira.  Ini kerana ayat berbicara tentang kemenangan dan pembukaan negeri. Ia langsung tidak menyentuh tentang  hampir berakhirnya ajal Rasulullah.  Bagaimana al-Abbas boleh memahami ayat ini menandakan Nabi akan wafat dalam masa terdekat?.  Kemungkinan al-`Abbas memahami daripada surah ini pembebasan Makkah dan pemantapan agama dengan sendirinya menunjukkan hampir berakhirnya usia Nabi saw.

Terdapat pula riwayat dengan jelas menyatakan selepas pembukaan Makkah Rasulullah saw memanggil Fatimah dan menyatakan ajalnya hampir tiba.  Riwayat itu menjelaskan:

لَمَّا نَزَلَتْ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ دَعَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَاطِمَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا ، فَقَالَ : إِنَّهُ قَدْ نُعِيَتْ إِلَيَّ نَفْسِي ، فَبَكَتْ ، ثُمَّ ضَحِكَتْ ، قَالَتْ : وَأَخْبَرَنِي أَنَّهُ نُعِيَ إِلَيْهِ نَفْسُهُ ، فَبَكَيْتُ ، فَقَالَ لِي : اصْبِرِي ، فَإِنَّكِ أَوَّلُ أَهْلِي لاحِقًا بِي ، فَضَحِكْتُ [931].
           
Terjemahan:  Sebaik sahaja turuin surah  إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ Rasulullah saw terus memanggil Fatimah dan berkata: “Sesungguhnya ayahnda telah diberitahu tentang kematian ayahnda, lalu Fatimah menangis, kemudian dia kertawa sambil berkata; “Ayah menceritakan kepadaku bahawa dia telah diberitahu tentang kematiannya, kerana itulah aku menangis , kemudian dia berkata pula: “sabarlah anakku, kerana engkaulah anggota keluarga ayanda yang pertama yangakan mengikuti ayahnda, kerana itulah aku ketawa”.

Di dalam hadith ini terdapat keterangan yang menentukan masa turunnya  surah ini, iaitu ia diturunkan selepas kemenangan menakluk Makkah tercapai dan sambutan orang ramai memeluk Islam secara besar-besaran telah terlaksana, kerana itu apabila surah ini diturunkan sesuai dengan alamatnya, maka Rasulullah saw pun faham bahawa ajalnya telah hampir.

Bagi menyelaraskan antara pandangan sama ada surah al-Nasr ini diturunkan sebelum Pembukaan Makkah atau selepasnya.  Syeikh Sa`id Hawwa berpandangan surah nini secara lengkap ayat-ayatnya diturunkan sebelum Fath Makkah, tetapi penghayatannya yang meliputi pembukaan Makkah, kemenangan  dan kemasukan berduyun-duyun ke dalam agama ini berlaku sepenuhnya selepas pembukaan Makkah[932].

(110: 2)           Kemenangan dalam peperangan bukan matlamat utama bagi orang mukmin, tetapi menyebarkan Islam dan hidayat kepada seluruh manusia.

وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا

[110: 2] Dan engkau lihat manusia masuk ke dalam agama Allah sepuak demi sepuak.

Apabila sekatan itu runtuh, kelihatanlah nur Islam yang secucuk dengan kehendak fitrah dan akal, nur yang mengandungi hikmah dan kebijaksanaan, lalu berduyun-duyunlah manusia memeluk Islam dengan dipimpin ketua-ketua mereka.

Sebahagian mufassirin menyebutkan ayat ini diturunkan mengenai kedatangan orang dari Yaman untuk memeluk Islam kerana difahami dari sabdanya dalam hadis riwayat Abu Hurairah  ra, beliau berkata: 

‏قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏‏ أَتَاكُمْ أَهْلُ ‏‏ الْيَمَنِ ‏ ‏هُمْ أَضْعَفُ قُلُوبًا وَأَرَقُّ أَفْئِدَةً الْفِقْهُ يَمَانٍ وَالْحِكْمَةُ يَمَانِيَةٌ[933]

Terjemahan:  Telah tiba kepada kamu penduduk negeri Yaman, merekalah orang yang paling lembut hatinya, paling halus sentuhan hatinya.  Kefahaman agama dari negeri Yaman dan krbijaksanaan juga dari Yaman.

Hadis ini juga merupakan satu perisytiharan bahawa nilai-nilai kemuliaan kini bertukar dari nilai Jahliyah kepada nilai Islam.  Setelah tersebarnya Islam di Makkah,  tersebar pula kemudiannya ke seluruh pelosok dunia sebagaimana yang di saksikan pada hari ini.

(110: 3) Justeru kemenangan itu dari Allah, maka hendaklah kita bersyukur kepadanya, kita bertasbih serta memuji-mujin-Nya, kita sucikan diri dan hati kita untuk berkhidmat pada jalan-Nya, kita bersabar atas ujian yang menimpa.

فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا

[110: 3] Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah keampunan-Nya. Sesungguhnya Dia Maha Penerima taubat hamba-Nya.

Tasbih dan Istighfar Bergema

Setelah sekian lama berjihad dan menanti-nantikan kemenangan, kini tibalah giliran untuk Islam, orang ramai memeluk Islam sepuak demi sepuak.  Kemenangan ini besar ertinya kerana Makkah dapat dibebas dan diletakkan di bawa kawalan Islam.  Meskipun kemenangan sudah dicapai, namun mereka diingatkan suaya tidak lupakan Allah dan tidak terpedaya dengan dunia yang sementara, mohonlah keampunan dan bertasbihlah kepada-Nya supaya kehidupan jasmani dan rohani sentiasa mendapat pertolongan Allah.
 
Orang mukmin seharusnya tidak mudah terpedaya dengan kejadian dan peristiwa, segala kejadian yang berlaku akan diambilnya sebagai jalan bagi meningkatkan kerohanian dan meimanan.  Kemenangan dalam sejarah hidup seseorang jarang berlaku dan seharusnya tidak mudah dilupai. Oleh itu kenangilah sejarah manis itu dengan ucaplah Maha Suci Allah dan Segala puji bagi-Nya. 

Perlu diingat, kemenangan sama juga dengan kekalahan, masing-masing ada kesan-kesan negatifnya.  Kemenangan mendorong seseorang kepada kesombongan, kemegahan dan keterlaluan, hanya iman yang kukuh sahaja boleh mengatasi sifat-sifat negatif ini.  Oleh itu bertasbih dan beristighfarlah kepada-Nya.

Tasbih ertinya menyucikan zat Allah daripada sifat-sifat yang menyerupai makhluk.  Tahmid pula ertinya menyifatkan Allah dengan sifat-sifat Jalal (kebesaran) dan Jamal (keindahan).  Tasbih mendahului tahmid kerana  penetapan satu-satu sifat kepada Allah mungkin membawa kesan-kesan yang negative.  Sebagai contoh,  penetapan sifat Qudrat (kuasa) kepada Allah mungkin membawa kepada kezaliman apabila disalahgunakan kuasa yang ada padanya.  Demikan juga dengan Rahmah (kasih sayang), mungkin sifat itu membawa kepada keterlaluan pada kasih saying sehingga membawa kepada ketiadaan hiikmah padanya.  Di sinilah letaknya sebab tasbih mendahului tahmid.

Nabi saw termasuk juga umatnya diperintah supaya memohon keampunan kepada Allah kerana jalan menuju kesempurnaan sentiasa terbuka di hadapan manusia.  Keinginan kepada pencapaian matlamat yang lebih tinggi hendaklah melalui jalan-jalan yang disediakan.  Jalan yang terdekat dan sangat berkesan bagi mencapai matlamat ini ialah istighfar kerana jalan ini meletakkan seseorang terus pada titik kelemahannya.  Di sinilah bermulanya pergantungan kepada Allah supaya memberi kepadanya kekuatan untuk mengatasi segala cabaran.  

Dalam hadis riwayat Muslim daripada Aisyah r.a. katanya:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏يُكْثِرُ أَنْ يَقُولَ قَبْلَ أَنْ يَمُوتَ ‏ ‏سُبْحَانَكَ وَبِحَمْدِكَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إِلَيْكَ قَالَتْ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا هَذِهِ الْكَلِمَاتُ الَّتِي أَرَاكَ أَحْدَثْتَهَا تَقُولُهَا قَالَ جُعِلَتْ لِي عَلَامَةٌ فِي أُمَّتِي إِذَا رَأَيْتُهَا قُلْتُهَا ‏ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ إِلَى آخِرِ السُّورَةِ[934]

Terjemahan: Rasulullah s.a.w. selalu membaca doa sebelum baginda meninggal dunia (terjemahannya):  Maha Suci Engkau dan dengan puji-pujian terhadap Engkau, aku mohon keampunan dan bertaubat kepada-Mu.  Berkata Aisyah:  Aku bertanya, wahai Rasulullah!  Apakah perkataan-perkataan yang aku baru dengar engkau membacanya?  Sabdanya:  Aku diberi tanda pada umatku,  apabila aku lihatnya maka aku membacanya.  Tanda itu ialah turunnya surah al-Nasa (baca surah ini dari awal hingga akhirnya).

Pengajaran dan Saranan

Antara pengajaran dan saranan yang diambil daripada surah ini ialah:

1:         Setiap nikmat yang dianugerah Allah hendaklah diterima dengan ucapan tasbih dan istighfar.  Antara nikmat-Nya yang dikurnia kepada Nabi dan umatnya ialah kemenangan islam dan pembukaan Makkah.

2:         Jika Nabi disuruh beristighfar dan bertahmid atas kemenangan yang dicapai, maka umatnya juga harus berbuat demikian.  Sangat baik jika hari kemerdekaan yang merupakan hari kemenangan kita diulangi perayaannya dengan istighfar dan kesyukuran, bukan dengan menyusun acara hiburan yang kurang  sesuai mengikut ajaran Islam.

3:         Agama Allah hanya Islam.  Sesiapa mencari agama selain Islam nescaya tidak duiterima Allah.

4:         Para sahabat sepakat menyatakan surah ini adalah satu penyampaian berita bahawa Rasuylullah saw telah hampir dengan ajalnya.  Dalam riwayat menyatakan, Nabi diberi piliuh sama ada ingin terus hidup di dunia atau ingin kembali kepada Allah.  Nabi memilih untuk kembali bersama para Nabi dan malaikat muqarrabin.



[923] al-Isra`: 81
[924] Saba`: 49.
[925] al-Bukhari, al-Maghazi, Maqam al-Nab, hadith () daripada al-`Abbas ibn `Abd al-Muttalib.  Isnadnya Muttasil, rijalnya thiqat jika bersama rawi yang lain.
[926] AL-Bayhaqi, al-Sunan al-Kubra, al-Asyribah wa al-Had fiha; Jawaz infirad al-rajul.., hadith (16816) daripada Abu Hurairah ra. Sahih. Isnadnya hasan, rijalnya thiqat
[927] Tafsir al-Razi, 23/155.
[928] Tafsir al-Razi, 23/163. Tafsir al-Qurtubi, 20/230.
[929] Musnad Ahmad, hadis (3032) daripada Ibn `Abbas
[930] Tafsir al-Qurtubi, 20/232.
[931] Al-Baihaqi, Dala`l al-Nubuwwah, Jumma` Abwab Marad Rasulillah.., hadith (3098) dareipada Ibn Abbas. Hadith isnadnya hasan, rijalnya thiqat kecuali al-`Abbas ibn al-Fadl.  Beliau dikatgtorikan Saduq Hasan al-Hadith.
[932] al-Asas fi al-Tafsir, 12/6732.
[933]al-Bukhari, al-Maghazi: Qudum al-Asy`ariyyin wa Ahl al-Yaman, bilangan 4039. Muslim, al-Iman: Tafadul Ahl al-Iman,  hadith (74)  daripada Abu Hurairah ra
[934] Muslim, al-Salat: Ma Yuqal fi al-Ruku` wa al-Sujud, bilangan 484.